قلعه ضحاک

شهرستان فسا در 151 کیلومتری مرکز استان فارس واقع شده است و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. قلعه ضحاک که تپه ضحاک یا تل ضحاک نیز نام دارد، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان مذکور و مربوط به (دوران پیش از تاریخ ایران باستان دوره های تاریخی پس از اسلام، نظیر دوران اشکانیان و ساسانیان) می باشد که در ۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان، در روستایی به نام خیرآباد قرار دارد.

در این اثر تاریخی، تپـّه یا تُلی خاکی وجود دارد که در نتیجه تخریب بناهای خشتی وگلی متعلق به دوران پیشین به وجود آمده است. قلعه ضحاک دارای بیست و پنج متر ارتفاع می باشد که در محوطه اطراف آن، آثار سفالی، خندق (که هم اکنون نیز دارای آب است) و آجرهای قدیمی به چشم می خورد. این مکان به دفعات بسیار توسط پژوهشگران و باستان شناسان داخلی و خارجی و به شیوه های گوناگون مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است که در نتیجه این کاوش ها، اشیاء و آثار تاریخی بسیار و مربوط به  دوره های مختلف تاریخی به دست آمده است. از جمله این آثار تاریخی، می توان موارد زیر را بر شمرد:

 یک جام سفالی فیروزه ای رنگ با لعاب مینایی، ظروف مینایی برجسته، دو عدد قبـّه طلا که متعلق به دسته صندلی شاهی بوده است، مجسمه آفرودیت که از جنس مرمر یونانی بوده و توسط باستان شناسی به نام اشتاین کشف شد، وسائل و تجهیزات خانه و زندگی و هم چنین، سکـّه هایی متعلق به دوران مختلف تاریخی. قلعه ضحاک، در شهریور ماه سال ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشاوره و رزرو تورهای مسافرتی داخلی با تمام امکانات تفریحی و رفاهی

هم چنین، بنا به اظهارات مردم آن زمان که نسل به نسل منتقل شده است، در آن زمان، این قلعه دارای آشپزخانه ای بزرگ نیز بوده است که آشپزها و خادمان متعددی برای پادشاهان و افرادی که در آن جا اقامت داشتند، غذا می پختند. قدمت آشپزخانه قلعه ضحاک نیز بر می گردد به دوران اشکانیان – ساسانیان . این آشپزخانه در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فسا و در ارتفاعات کوه گچ قرار داشته است. به علت وجود قلعه باستانی و معروف ضحاک در چند کیلومتری این آشپزخانه، و بنا به گفته بومیان آن منطقه، این محل در واقع آشپزخانه پادشاه اسطوره‌ای ایران (ضحاک) بوده است که آشپزها و خادمان وی، پس از اتمام پخت غذا در این آشپزخانه، غذا را به سرعت به محل زندگی وی که در قلعه ضحاک بوده است می‌ فرستادند. بدین صورت که تعداد بسیار زیادی از خادمان ضحاک در طول غاری طویل که بین آشپزخانه مذکور و بنای قلعه وجود داشته، به صف ایستاده و به سرعت غذای وی را دست به دست می‌ کردند تا به داخل قلعه برسد.

بنای این آشپزخانه نیز به عنوان یکی دیگر از آثار ملی کشورمان، در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۸۶ با شمارهٔ ۲۱۸۴۱ به ثبت رسیده است.

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.