تنگ چک چک

تنگ چک ‌چک، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهرستان داراب است که تنها راه قدیمی ارتباطی ما بین شهرستان های داراب و بندرعباس به شمار می رود و در مجاورت روستای سر تنگ، در جنوب رستاق (روستایی در توابع شهرستان داراب، واقع در جنوب شرقی رشته ‌کوه‌ های زاگرس) قرار دارد و توسط گذرگاه‌ های صعب‌ العبور و کوه‌ های مرتفع این منطقه احاطه شده است.

هدف از ساختن تنگ چک چک چه بوده است؟

این تنگ دارای طولی برابر با ۲۰ کیلومتر می باشد که گویا در زمان های پیشین، در موارد امنیتی و دفاعی آن منطقه، نقش مهمی داشته است. برای رسیدن به شهرستان بندرعباس، تجار و بازرگانان باید از این تنگ و دیوارهای سنگی بازرسی که در مسیر تنگ قرار داشته است عبور می کردند. در حال حاضر، متاسفانه بخش اعظمی از این مسیر و دیواره های آن ویران‌ شده است، اما هنوز بقایایی از این دیوارهای سنگی باقی‌ مانده است. آب‌ انبارهایی نیز در مسیر ۲۰ کیلومتری این تنگ وجود داشته که هم اکنون، تنها ۲ عدد از آن ها به‌ جا مانده است.

انواع تور گردشگری داخلی با قیمت مناسب

تنگ چک چک داراب

آتشکده های تنگ چک چک

در ضلع جنوبی تنگ چک‌ چک، آتشکده‌ هایی هم عصر با دوران ساسانیان وجود دارد. گفتنی است که وجود بناهایی کهن و ساخته شده با مصالحی همچون سنگ و گچ، گواه وجود آتشکده در آن مکان بوده است. هم چنین، در همان حوالی، و در میان دره ‌ای عمیق، وجود قصری باستانی و زیبا که قدمت این مکان نیز مربوط به دوره ساسانیان بوده، چشم نوازی می کند.

چرا نام آن را چک چک گذاشتند؟

شاید برای هر فرد این سوال پیش بیاید که چرا نام این تنگ را چک‌ چک نهاده اند؟ گویا در آن زمان، دقیقا در رو به روی کوه جنوبی این تنگ، قطره‌ های آب به صورت مداوم از یک صخره فرو می‌ریخته و صدای مداوم چک‌ چک، همواره در فضای اطراف تنگ مذکور طنین انداز می شده. به همین دلیل، نام این تنگ را تنگ چک چک نهادند.

قصر دختر یا قصر آینه

در ۸ کیلومتری بخش رستاق، قصر دختر که قصر آینه نیز نام دارد، و از سه طرف توسط کوه ‌ها احاطه‌ شده است، قرار دارد. جالب است بدانید که در قسمت غربی این قصر قسمتی از یک کوه تراشیده شده است که بنا بر نقل قول پیشینیان آن مکان، آینه ای بزرگ در این قسمت قرار داشته است که میشد در آن، نمایی کامل از منظره قصر و راه ‌های منتهی به آن را نظاره کرد.

برخی از روایت‌ ها حاکی از آنند که فرمانروای این قصر در آن زمان، دختری بوده است که از آینه مذکور، به منظور کنترل و زیر نظر داشتن رفتار سربازانی که در آن مسیر در حال تردد بودند، استفاده می‌‌کرده است.

قصر دختر یا قصر آینه داراب

آیا واقعا آینه ای وجود داشته؟!

البته بنا به اظهار برخی از باستان شناسان و مورخان، در هیچ دوره ای از تاریخ ایران، هیچ آینه‌ ای در دل این کوه وجود نداشته است، و هر آن چه دیده می شده تصویر صیقلی کوه بوده است که با تابش نور خورشید به آن به صورت یک آینه مجسم می شده. و در نهایت، برخی دیگر نیز بر این باورند که در آن زمان، به منظور حک کردن نقشی برجسته بر روی کوه، نخست، آن را صیقلی کرده اند، اما پس از آن، فرصت حکاکی بر روی این سطح صیقلی پیش نیامده است.

چرا نام آن را قصر دختر گذاشتند؟

دلیل نام‌ گذاری این قصر به نام قصر دختر نیز از داستان ها و مستندات احتمالی بسیاری نشات می‌گیرد. در برخی از داستان های تاریخی، به این نکته اشاره ‌کرده اند که در دوره ساسانیان، فرمانروای این قصر، دختری بسیار زیبا بوده که در تیراندازی و سوارکاری نیز تبحر خارق العاده ای داشته است.

اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به دلیل وجود روخانه ای در مجاورت آن، متاسفانه به تدریج رو به تخریب است. از این رو، توجه مسئولان مربوطه میراث فرهنگی و گردشگری استان، کمک بسزایی در حفظ، نگه داری و مهم تر از همه، بقای این جاذبه گردشگری می کند.

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.