بهشت گمشده

بهشت گمشده که نام اصلی آن تنگ بستانک بوده است، یکی از جاذبه های طبیعی شمال غربی استان فارس است که در 120 کیلومتری شیراز واقع شده است. این مکان در بخش کامفیروز (از توابع شهرستان مرودشت، واقع در 45 کیلومتری شیراز) قرار دارد.

تا پیش از اوایل دهه 60، این منطقه بیشتر گردشگران بومی خود را دارا بود. اما پس از آن، به واسطه ورود گروه های کوهنوردی و گردشگری، این مکان رونق خاصی پیدا کرد و به دلیل دارا بودن طبیعتی زیبا، و در برخی نقاط، بکر و خیره کننده، به بهشت گمشده معروف و نام گذاری شد.

آب و هوای منطقه بهشت گمشده

منطقه حفاظت شده تنگ بستانک، معروف به بهشت گمشده، دارای ارتفاع تقریبی ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر است که جزو منطقه ییلاقی بیضا و کامفیروز به شمار می رود. گفتنی است که در زمان های پیشین، روستاه‌ های پایین دست این تنگه به منظور بهره مندی از آب شرب و مصارف کشاورزی به این مکان می‌آمدند.

منطقه تنگ بستانک (بهشت گمشده)، منطقه‌ای کوهستانی است، دارای یک پوششی جنگلی فوق العاده، تابستان های خشک و زمستان‌هایی سرد و همراه با ریزش برف و گاه سرما و یخبندان شدید، با میانگین دمای ۱۴_۱۶ درجه سانتی گراد و متوسط بارندگی ۴۲/۴۷۹ میلی‌ متردر سال.

تور مسافرتی داخلی ارزان به همراه راهنمای تور با بهترین قیمت‌ها

تور مسافرتی داخلی ارزان

چطور به این منطقه زیبا برویم؟

مسیر بهشت گمشده که خود نیز دارای طبیعتی زیباست، از میان روستاهای کامفیروز و بیضا گذشته و وجود مزارع سر سبز، باغ‌های پر ثمر و کوچه باغ‌ های زیبا، مزارع وسیع و شالیزارهای سر سبز، منظره دل انگیز دریاچه سد درودزن در مسیر جاده ای که دارای جنگل‌ های انبوه درختان بلوط است، معماری ساده و بی آلایش روستاهای آن منطقه، هر کدام در نوع خود، جاذبه‌ های کم نظیری هستند که در مسیر دسترسی به بهشت گمشده برای گردشگران، چشم نوازی بسیار می کنند.

پس از گذر از مناظر مذکور، تا پیش از رسیدن به بهشت گمشده، باید از کوچه باغ وسیعی نیز عبور کرد که در پیچ و تاب رودخانه ‌ای زیبا تا آبشار بهشت گمشده امتداد دارد. درست همین جاست که تا چشم کار می کند، می توان انبوهی از جنگل درختان چنار که در تنگه ‌ای پر پیچ و خم و دارای روسوباتی از جنس آهک است را دید و از نظاره این همه زیبایی در برابر خالق هستی، سر تعظیم فرود آورد. در امتداد این مسیر) که البته باید آن را پیاده طی کرد) تا بستر رودخانه، دیگر زیبایی های موجود در این منطقه، جذابیت طبیعی این ناحیه را تکمیل می کند.

چه زمانی برای سفر به بهشت گمشده بهتر است؟

این منطقه در شش ماه نخست سال، بیشترین تعداد گردشگران را به خود اختصاص می دهد. مهم تر از همه این که، موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک (بهشت گمشده) به گونه ای است که از طریق محور شمال و شمال غرب، امکان ارتباط جاده‌ای و دسترسی به بناهای تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد و نیز جاذبه های طبیعی تنگ براق و آبشار مارگون را فراهم می کند.

در پایان، باید خاطر نشان ساخت که به منظور فراهم ساختن امکانات و تجهیزات گردشگری و نیز کاهش تهدید های ناشی از گردشگری بی ‌رویه از این منطقه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و نیز سازمان جهانگردی و ایرانگردی استان، طرح ویژه حفاظت از این منطقه را در دست اجرا دارند.

تور مسافرتی داخلی ارزان

با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، این منطقه از سال ۱۳۷۸ تاکنون، به عنوان یکی از مناطق طبیعی محافظت شده استان فارس معرفی کرده است. در این طرح، منطقه بهشت گمشده، به عنوان یکی از جاذبه های محافظت شده گردشگری انتخاب شده‌ است که در راستای حفظ و گسترش آن، به مواردی از قبیل  ایجاد بستر مناسب جهت گسترش کاربرد ورزشی- تفریحی و نیز احداث و تجهیز دیگر مراکز گردشگری طبیعی در کنار آن اشاره شده‌ است.

 

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.