آبشار چیکان

آبشار چیکان

آبشار چیکان که اهالی همان منطقه، آن را چیکون نیز می نامند، در استان فارس، شهرستان سپیدان قرار دارد. این آبشارکه دارای طبیعتی بسیار زیبا و دیدنی می باشد، در فاصله 1 کیلومتری قسمت غرب روستایی به همین نام (واقع در در دهستانی به نام كمهر، در بخش اردکان از توابع شهرستان سپیدان) واقع شده است. روستای چیکان در مجاورت روستای مارگون قرار دارد.

آبشار چیکان دقیقا در یک کیلومتری قبل از روستای چیکان قرار دارد. آبشار چیکان در ارتفاع 2313 متری از سطح دریا قرار گرفته است. آبشاری کوچک، اما دارای طبیعتی بسیار زیبا می باشد. هم چنین، از طریق کوهی که در کنار این آبشار قرار گرفته است، می‌توان به بالای آبشار رسید.

انواع تور گردشگری داخلی با قیمت مناسب

آبشار مورزیان

گفتنی است که در این منطقه، آبشار دیگری نیز در نزدیکی روستایی به نام مورزیان وجود دارد که در تنگه زیبای واقع در جنوب روستای مذکور واقع شده است. این آبشارها در فصل زمستان به دلیل برودت بسیار بالای این منطقه، یخ می زنند و مناظر بسیار زیبایی را در آن حوالی به وجود می آورند.

آبشار مورزیان

آبشار مورزیان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی استان فارس و منطقه سپیدان است که در فاصله چند کیلومتری آبشار معروف مارگون واقع شده است. این آبشار در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است .این آبشار، هم چنین، در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید هوا، کاملا یخ می زند و منظره ای بدیع و بسیار بی نظیری را ایجاد می کند. از این رو، یکی از زیباترین آبشارهای یخی در فصل زمستان به شمار می رود که در فاصله تقریبی 80 کیلومتری منطقه آبگرم رامجرد قرار دارد.

آبشار زیبای مورزیان در فاصله 3 کیلومتری جنوب روستایی به همین نام و در میان تنگه ای با طبیعت بسیار زیبا واقع شده است. (روستای مورزیان در دهستان كمهر، دربخش اردکان فارس واقع شده است). گفتنی است که این دره دارای شیبی ملایم و دارای طبیعتی بسیار سرسبز، زیبا و بکر و آبشارهای فراوان است. آب آبشار مورزیان به رودخانه کر می ریزد. از دیگر دیدنی های این منطقه آبشار معروف مارگون است که در مسیر دسترسی به این آبشار واقع است.

چگونه به آبشار مورزیان برویم؟

گردشگرانی که از سمت یاسوج قصد رفتن به این منطقه را دارند، می توانند پس از رسیدن به کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید، به سمت جاده آبشار مارگون و پس از آن، جاده فرعی اسفیان رفته و پس از گذر از گردنه ای به نام شاه قلی، به روستای چیکان و سپس روستای مورزیان و پس از آن، به این آبشار برسند. این مسیر دارای جاده ای آسفالت می باشد.

در صورتی که از سمت شیراز به سپیدان نیز در حال حرکتید، می توانید پس از رسیدن به مسیر جاده 29 کیلومتری یاسوج به اقلید، ادامه مسیر را دقیقا طبق آدرس ذکر شده طی کنید. مسیر دیگر دسترسی به این آبشار، روستای گرمه واقع در شهرستان کامفیروز (در 80 کیلومتری شمال شیراز از سمت بیضا و 110 کیلومتری شهرستان مرودشت) می باشد که مسیر آن یک جاده خاکی در روبروی گرمه کامفیروز است که از قسمت غرب به این آبشار راه دارد.

گفتنی است که این فقط 10 کیلومتر این جاده خاکی ماشین رو است و قسمتی از آن تا رسیدن به آبشار، مستلزم پیاده روی و کوهنوردی است. ادامه این مسیر گرچه کمی دشوار است. اما دیدن طبیعت بکر و لذت بخش آن خالی از لطف نمی باشد. البته گردشگران می توانند دو مسیر دیگر را جهت راحتی بیشتر نیز انتخاب نمایند.

آبشار مارگون

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های طبیعی گردشگری استان فارس می باشد که در شش ماه نخست سال، به ویژه در فصل بهار که طبیعت اطراف آن در این زمان بسیار دیدنی، سرسبز و فرح بخش است، پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. این آبشار در شمار یکی از زیبا ترین آبشارهای کشورمان به شمار می رود که در شهرستان سپیدان، دهستان مارگون واقع شده است. در واقع، آبشار مارگون، به مانند اکثر آبشارها سرچشمه یک رودخانه نیست.

شایان ذکر است که در بالای کوهی که آب این آبشار از آن فرو می ریزد، هیچ رودخانه ‌ای دیده نمی شود، بلکه آبی که از آبشار مارگون رو به پائین در جریان است، از بدنه دیواره صخره‌ ای کوه که بیش از چند هزار چشمه در آن وجود دارد که آب از آن‌ ها به طرز بسیار زیبایی به سمت بیرون ریخته می‌شود. برای گردشگرانی که تمایل به دیدن از این منطقه طبیعی و بسیار زیبا دارند، امکانات تفریحی نظیر قایق سواری در قسمت جنوبی و پائین آبشار نیز فراهم است.

چگونه به آبشار مارگون برویم؟

به منظور رسیدن به آبشار چیکان، دقت کنید که پیش از رسیدن به روستای مارگون، به یک سه راهی می رسید، که یک راه آن به روستای مارگون منتهی می شود و راه دیگر، پس از گذر از مسیر گردنه ای به نام گردنه شاه قلی، به روستای چیکان می رسید.

خوشبختانه مسیر این روستا آسفالت شده و دارای جاده همواریست. شایان ذکر است که مسیرهای دیگری نیز جهت رفتن به این مکان وجود دارد، یکی دیگر از این مسیرها از سمت کیلومتر 29جاده یاسوج به اقلید، و پس از آن، مسیر جاده آبشار مارگون، و جاده فرعی روستای اسفیان می باشد که به گردنه شاه قلی و در سمت جنوب جاده به روستای چیکان منتهی می شود. همچنین از طریق گذر از روستای گرمه در شهرستان کامفیروز، واقع در 80 کیلومتری شمال شیراز و از طریق یک جاده خاکی، دسترسی به آبشار چیکان میسر است.

جهت دسترسی به آبشار مارگون، باید از سمت شیراز، 152 کیلومتر که تقریبا دو ساعت و نیم زمان می برد طی کرد. از دو طریق می‌توان به آبشار مارگون رسید. یکی از راه شهرستان سپیدان به منطقه مارگون و دیگری، از راه شهرستان یاسوج به سمت کاکان و در نهایت به منطقه مارگون.

چه زمانی را باید برای دیدن آبشار مارگون انتخاب کنیم؟

مسیر این آبشار که از مجاورت روستاهای اطراف آن منتهی می شود، در فصل زمستان برف گیر و بسیار دشوار است. بنابراین هیچ گاه در فصل زمستان برای دیدن از این منطقه رهسپار نشوید.

شایان ذکر است که به دلیل واقع شدن محوطه آبشار مارگون در دره ای پرشیب و نیز بن‌ بست بودن این محوطه، در روزهای تعطیل و در صورت ازدحام مسافران، فضای کمی برای نشستن و پارک خودرو موجود است. از این رو، جهت جلوگیری از ترافیک بیش از حد در این مسیر که علاوه بر سلب آرامش خود مسافران، گاه زندگی روستائیان آن اطراف را نیز مختل می کند، در صورت داشتن وقت کافی، بهتر است روزهایی به جز تعطیلات رسمی را برای رفتن به این آبشار در نظر بگیرید.

اقامت چندروزه در آبشار مارگون

هم چنین، در صورت تمایل به اقامت یک یا دو روزه، مکان های مناسبی برای نصب چادر وجود دارد که در اطراف آن، امکانات رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی و اغذیه فروشی نیز موجود است. هم چنین در زمان هایی که استقبال گردشگران از این منطقه زیاد باشد، در طول اندک مسیری که باید از محل نصب چادر تا خود آبشار مارگون پیاده پیمود، غرفه هایی از صنایع دستی و خوراکی های محلی آن منطقه نیز به چشم می خورد. در محوطه ورودی این آبشار جهت نظم بخشیدن به چگونگی تردد گردشگران، پارکینگی مناسب برای خودروها نیز وجود دارد که در اطراف آن سرویس بهداشتی و محوطه ‌های مسطح جهت نشستن یا نصب چادر ایجاد شده است.

به دلیل نزدیکی آبشار چیکان به آبشارهای مورزیان و مارگون، مسافران و گردشگران عزیز می‌توانند با طی مسافتی اندک، از همه این آبشارهای دیدنی و شگفت انگیز دیدن کنند.

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.