خانه زینت الملک قوامی

خانه زینت الملک قوامی در سال 1290 به دست علی محمدخان قوام الملک ساخته شد. این بنای مشهور و دیدنی در خیابان لطفعلی خان زند به فاصله کمی از نارنجستان قوام واقع شده است.

معماری این خانه با تزئیناتی نظیر منبت کاری، حجاری، آینه کاری های استادانه، کاشی کاری های هفت رنگ و هم چنین حیاط اندرونی اش به زیبایی این بنا افزوده است. مهم تر از همه اینکه زیر زمین موجود در این بنا که به بنای نارنجستان متصل است، هم در میان اهالی شیراز و هم گردشگران داخلی و خارجی به عنوان یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری معروف است.

انواع تور گردشگری داخلی با قیمت مناسب

خانه زینت الملک

گفته می شود که از این خانه جهت سکونت اهل و عیال خاندان قوام و از بنای نارنجستان برای اقامت مهمان های خاندان مذکور استفاده می شده است. در این زیر زمین، مجسمه شماری از مشاهیر فارس به چشم می خورد. گفتنی است که این مجسمه ها در مدت زمان 4 سال توسط بنیاد فارس شناسی به وسیله گروهی از هنرمندان مجسمه ساز و به سرپرستی استاد «شانس» ساخته شدند.

مجسمه های موزه زینت الملک

خانه زینت الملک

ابتدا مجسمه خود صاحب خانه (زینت الملک) در میان این مجسمه های مومی که بسیار طبیعی نیز به نظر می‌رسند، به منظور استقبال دیدار کنندگان این مجموعه به صورت ایستاده وجود دارد. مجسمه آتوسا دختر کورش بزرگ، کریم خان زند، شهید دوران، آیت الله میرزای شیرازی، شاپور اول ساسانی، نصیر الملک، زینت الملک، منصور حلاج، ابوالقاسم انجوی شیرازی، سعدی، علی اصغر حکمت، قاآنی، محمد نمازی، صورتگر شیرازی، سیبویه، علامه دوانی، روزبهان، ابن مقفع، ابن باکویه (بابا کوهی) از جمله این مجسمه ها به شمار می روند.

نکته جالب توجه این که چیدمان مجسمه های مذکور بر اساس دوره های مختلف تاریخی (از پیش از اسلام تا دوره معاصر) صورت گرفته است. البته علاوه بر مجسمه های مذکور، 26 تابلوی گچی و مسی که دارای تصاویر حاکی از وقایع مهم استان فارس است، در این زیر زمین معروف جای دارد.

خانه زینت الملک

ساعات دیدار از خانه زینت الملک

این بنای تاریخی همه روزه از ساعت 9 تا 22 پذیرای گردشگران می باشد. دوستانی که از مسجد نصیر الملک و نارنجستان دیدن کرده‌اند، به دلیل نزدیکی بناهای مذکور به یکدیگر می توانند به راحتی به این مکان نیز دسترسی داشته باشند. اقامتگاه های متعدد موجود در خیابان زند نیز به راحتی امکان اقامت را برای آنان میسر ساخته است.

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.