آتشکده آذرفرنبغ

آتشکده آذرفرنبغ که آتشکده کاریان نیز نامیده می شود، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان فارس می باشد که در حوالی شهرستان لارستان واقع شده است.

این آتشکده دارای ارتفاع تقریبی ۲۰ متر می باشد که در نقشه اصلی، ذوزنقه شکل بوده است که ضلع های جلویی آن دارای حدود ۵ متر عرض و ۷ متر طول می باشند. ضلع جلویی این بنا بر روی سکویی به ارتفاع 1/5 متر از سطح زمین قرار دارد. حفره‌ای مثلثی شکل نیز در قسمت فوقانی این سکو و در ارتفاع ۳ متری بر روی دیواره، به چشم می خورد. دیوارهٔ این آتشکده از مصالحی نظیر آجر و گل ساخته شده است. هم چنین، بر روی صفه موجود در این آتشکده، آثاری از اتاق و راهرو به چشم می خورد که در اثر گذر زمان، تخریب شده است.

انواع تور گردشگری داخلی با قیمت مناسب

آتشکده آذرفرنبغ مربوط به چه دوره ای است؟

بنا به اظهار باستان شناسان، این مکان در آن زمان، آتشکدهٔ عابدان بوده و در شمار یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ ایران در دوران ساسانیان لحاظ می شود. آتشکده آذرفرنبغ یکی از عظیم ‌ترین و شاخص ‌ترین آتشکده‌ های عهد ساسانیان و مختص زرتشتیان آن زمان بوده است. گفتنی است که در آن زمان، جد اردشیر بابکان (ساسان) عهده دار حفظ و نگهداری آتشکده مذکور بوده است. بر اساس سنگ نبشته های موجود در کتیبه ‌ای که به زبان پهلوی نگاشته‌ شده است، در آن دوران، سی هزار دینار جهت احداث بنای این آتشکده هزینه شده است.

شایان ذکر است که این آتشکده و زمین ‌های اطراف آن در دوران ساسانیان پایتخت حکومت رم کاریان بوده ‌است. کاریان، در واقع، همان ایل پاسارگادی‌ های دوران هخامنشیان بوده‌ اند که در زمان  تأسیس حکومت ساسانیان، کمک شایانی به اردشیر بابکان کردند. از این رو، همواره مورد لطف و توجه وی و دیگر شاهان ساسانی واقع شده و آتشکده آذرفرنبغ در مرکز حکومتی آن ها (کاریان) احداث شد . جالب است بدانید که ایل باصری در استان فارس تنها بازماندگان ایل پاسارگادیان در دوران حیات و حکومت کوروش کبیر یا همان رم کاریان ساسانیان می باشند.

آتش آتشکده آذرفرنبغ هنوز روشن است!

گفتنی است که آتشی که هم اکنون در درون آتشکده یزد می‌ سوزد و بالغ بر۱۵۰۰ سال است که روشن مانده، از آتش آتشکده آذرفرنبغ در کاریان به شهرستان یزد و آتشکده موجود در آن برده شده است. این آتش، نزدیک به ۷۰۰ سال در آن مکان روشن نگه داشته شده و پس از آن در سال ۵۲۲ هجری شمسی (برابر با ۱۱۷۴ میلادی) از یزد  به اردکان برده شد و تقریبا ۳۰۰ سال در اردکان یزد نیز روشن بوده و در نهایت، در سال ۸۵۲ هجری شمسی (سال ۱۴۷۴ میلادی) مجددا از شهرستان اردکان به آتشکده یزد منتقل شد.

چطور به آتشکده آذرفرنبغ برویم؟

گردشگرانی که تمایل به دیدن از این مکان باستانی را دارند، در صورتی که از سمت شیراز قصد سفر به این منطقه را دارند، می توانند با طی 337 کیلومتر (در فاصله زمانی تقریبا 4 ساعت) به شهرستان لارستان بروند. این آتشکده در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی بخش جویم این شهرستان (واقع در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد) واقع شده است. در صورت تمایل به اقامت در این شهرستان و قصد بازدید از دیگر بناهای تاریخی این مکان، اقامت گاه های مناسبی نظیر هتل و مهان سرا برای گردشگران مهیاست.

جهت آگاهی از انواع تور گردشگری داخلی با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.