پل دوازده چشمه و پل معلق

شهرستان آمل، یکی از شهرستان های زیبای استان مازندران می باشد که در 73 کیلومتری مرکز این استان (ساری) واقع شده است. این شهرستان، از جانب شمال به محمود آباد، از سمت شمال شرق به فریدون کنار، از جانب غرب به شهرستان نور و از سمت شرق به بابل منتهی می شود. قابل توجه گردشگرانی که به خطه شمال سفر می کنند و علاوه بر تمایل به دیدن جاذبه های طبیعی، به بازدید از آثار تاریخی باستانی نیز علاقه مندند.

پل دوازده چشمه کی ساخته شده؟

پل دوازده چشمه (که به نام های دوازده پله، دوازده چشمه و پل هراز (هنوی)، پل امام حسن عسکری نیز خوانده می شود) یکی از آثار باستانی در مرکز شهرستان آمل (در ابتدای خیابان سبزه میدان) است که در دوران صفویان، زمان حکومت  شاه عباس صفوی بر روی رود هراز  با استفاده از سازه های بتنی ساخته شد. این پل، دو بخش شرقی و غربی این شهر را به هم مرتبط می ‌کند و پس از گذشت چندین سال، کماکان محل عبور و مرور وسائل نقلیه، اتومبیل و تردد عابرین پیاده است. گفتنی است که این پل، یکى از معتبرترین پل‌ هاى تاریخى استان مازندران به شمار مى ‌رود.

مشاوره و رزرو تورهای مسافرتی داخلی با تمام امکانات تفریحی و رفاهی

البته شایان ذکر است که برخی از منابع تاریخی، تاریخ ساخت این پل را به دوره‌ های پیش از فتح اسلام (در اوایل قرن 18 میلادی) و برخی دیگر، دوران قاجار، صفویه و پهلوی اول انتساب داده‌ اند  که هنوز بر سر این نکته، اتفاق نظر وجود ندارد. این پل بر اثر گذر زمان ونیز عوامل طبیعی از قبیل زلزله یا طغیان رود هراز چندین بار مورد آسیب واقع شده و پس از آن، مرمت بازسازی شد. در دوره قاجاریه، صفویه و پهلوی، چندین بار به طور کامل تعمیر و بازسازی شد.

پل دوازده چشمه آمل

ویژگی های بارز پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه، دارای 120 متر عرض و ۴۰/۶ متر طول می باشد. ۱۲ طاق و دهنه می ‌باشد که هر یک از این طاق ها بر پایه‌ های مستطیل شکل بنا شده‌ اند و ارتفاع آخرین نقطه این طاق های قوسی  شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه تقریبا ۷ متر اندازه گیری شده است. هم چنین، فاصله بین هر یک از این پایه ها با پایه دیگر، حدود ۶ متر است که در قسمت جنوبی این پل و نیز در جهت مخالف جریان آب، دارای سیل برگردان نیز می‌ باشد. ضمن این که، زیر سه دهنه از طاق ‌های این پل، آب در جریان است و فضای باز واقع شده در زیر پل، در سال‌ های اخیر به فضای سبز و پارک فضای تبدیل شده است.  در زیر دو دهنه در سمت غرب پل نیز، به منظور عبور و مرور، جاده ‌ای آسفالته احداث شده است.

رزرو تور شمال با تخفیف به همراه بازدید از شگفت انگیزترین مکان های شمال ایران

پل معلق!

در قسمت جنوبی پل دوازده چشمه، پل جدیدی به نام پل معلق قرار دارد که در سال 1315 تا 1318زمان رضا شاه پهلوی و توسط مهندسان آلمانی به منظور مرتبط کردن جانب های غرب و شرق شهرستان آمل بر روی رودخانه هراز ساخته شده است. این پل قوسی مانند پل دوازده چشمه، از جمله بناهایی است که دارای کاربرد گردشگری نیز می باشد. جالب است بدانید که با توجه به اهمیت امنیت ساکنان شهرستان آمل در مواجه با سیلاب رودخانه هراز، پل معلق به گونه‌ ای ساخته شده که حتی در صورت تخریب پایه‌ های آن توسط سیلاب، کمان ‌هایی که بر روی پل وجود دارند، سبب پا بر جا ماندن و عدم تخریب پل می شود.

این پل تاریخی و دارای قدمت 80 ساله، به عنوان یکی از نخستین نمونه از پل‌ های بزرگ و جدید و دارای معماری منحصر به فرد در ایران معروف شده است که در اسفند ماه سال 1353  در فهرست یکی دیگر از آثار ملی کشور ثبت شد.

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.