جنگل انجیلی سواد کوه

جنگل انجیلی از جمله جنگل های بسیار زیبای استان مازندران به شمار می رود که در نزدیکی شهرستان سواد کوه (در 75 کیلومتری ساری) واقع شده است. در متون گردشگری، جنگل انجیلی را انجیلیِ افسونگر ایران نامیده اند. طبیعت بکر و مناظر درختان انجیلی بسیار زیبا و دل نواز این جنگل، سبب شهرت این مکان در میان جاذبه های گردشگری شمال کشور شده است.

جنگل انجیلی که جالب است بدانید، نام خود را از درختانی به همین نام گرفته است، در روستای ولیلا (واقع در منطقه زیرآب از توابع سواد کوه مازندران) واقع شده است. روستای ولیلا که آبشاری بسیار زیبا به همین نام در آن واقع شده است، یکی از بدیع ترین و بکر ترین طبیعت های موجود در این منطقه را در دل خود جای داده است. (این آبشار دارای ارتفاع اندکی است، اما طبیعت بی نظیر آن، نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند) جنگل انجیلی، با درختانی ستبر و تنومند، با جاذبه هایی خارق العاده، محیطی آرام و افسونگر، خاطره ساز یک سفر دلنشین و آرام برای هر گردشگری خواهد بود.

درختان بی‌نظیر و خاص جنگل انجیلی

گفتنی است که درختان انجیلی که دمبرآغاجی نیز نام دارند، در شمار درختان بلند قامت به شمار می روند که بلندای آن ها حتی به 25 متر نیز می رسد. این گونه از درختان، هم چنین، دارای چوب بسیار سخت و خشن نیز می باشند. درخت انجیلی که به افتخار نام یکی از گیاه شناسان آلمانی با نام علمی Friedrich Parrot معروف است، در زمره یکی از معروف ترین درختان بومی ایران محسوب می شود. البته این درختان، علاوه بر سواحل جنوبی دریایی خزر، در لنکران و نیز منطقه آستارای جمهوری آذربایجان وجود دارند. بلند ترین ارتفاع این درختان در جنگل انجیلی ایران به 15 متر می رسد.

رزرو تور شمال با تخفیف به همراه بازدید از شگفت انگیزترین مکان های شمال ایران

درختان انجیلی تقریبا در تمامی جنگل های هیرکانی ایران در قسمت جنوبی دریای خزر گسترده هستند. در خصوص جنگل های هیرکانی باید به ذکر این نکته پرداخت که این جنگل ها، جنگل های مختلط و دارای درختان پهن برگی هستند که دارای 55000 کیلومتر مربع مساحت بوده و در حاشیه جنوب و جنوب غرب دریای خزر واقع شده اند.

موزه طبیعی نام دیگر جنگل انجیلی

این جنگل ها دارای قدمت 40 ملیون سال بوده که از جمله جنگل های ارزشمند کشورمان به شمار می روند و به موزه طبیعی نیز مشهور هستند. این جنگل ها از منطقه هیرکان، واقع در جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا منطقه شمال کشورمان در استان گلستان امتداد دارد. دو سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی، به طور مشترک، عهده دار حفاظت این سرمایه گرانقدر ملی هستند.

جنگل انجیلی

برگردیم به توصیف این جنگل زیبا. اگر تا به حال از این جنگل دیدن نکرده اید و یا درختان انجیلی را از نزدیک ندیده اید، جالب است بدانید که شگفت انگیزترین و خارق العاده ترین قسمت این درختان، برگ های آنان است. گفتنی است که برگ های درختان انجیلی در فصل بهار، به رنگ بنفش مایل به قرمز، در فصل تابستان، سبز تیره و درخشان و در هنگام خزان، به رنگ نارنجی مایل به قرمز و زرد هستند که در هر چهار فصل سال، منظره ای فوق العاده ای را در این جنگل به وجود می آورند.

بهترین زمان بازدید از جنگل انجیلی

در حین پیاده روی در این جنگل، به جزئیات تنه این درختان زیبا دقت کنید. گاهی اوقات درختانی دارای یک تنه خواهید دید که گویا در نگاه نخست، تنها یک درخت به نظر می رسند، اما با کمی دقت بیشتر متوجه می شوید که درختانی از هم مجزا هستند.

انواع تور گردشگری داخلی به همراه راهنمای تور با بهترین قیمت‌ها

قابل توجه گردشگرانی که قصد دیدن این مکان زیبا را دارند، بهترین زمان برای دیدن از این جنگل، اوایل اردیبهشت تا اوایل دی ماه است. البته دیدن جنگل انجیلی در ماه های دیگر سال به دلیل جذابیت و تنوع محیطی که داراست، جاذبه خاص خود را دارد، اما در صورتی که با خانواده قصد سفر به این منطقه را داشته باشید، شاید این سفر در شرایط جوی خاص، دشوار باشد.

چگونه به جنگلهای انجیلی برسیم؟

ضمن این که، بهترین مسیر دسترسی به این منطقه از سمت جاده فیروزکوه (در 59 کیلومتری سواد کوه) است. در ابتدا از این جاده، به شهر زیرآب بروید و سپس به سمت روستای اتو پیش روید. پس از گذر از میان این روستا، راه را تا زمان رسیدن به یک جاده خاکی ادامه دهید. در دو راهی که بعد از روستای اتو واقع شده است، از مسیر سمت چپ به روستای ولیلا خواهید رسید. در روستای ولیلا مسجد کوچکی وجود دارد که روبه روی آن، جاده ای خاکی قرار دارد که به جنگل انجیلی منتهی می شود. در صورتی که مستقیم از سمت تهران در حال حرکت به این مسیر هستید، ابتدا به جاده شهر بومهن روید و سپس از سمت قائم شهر به سمت جاده فیروز کوه روید و مسیر مذکور را به سمت جنگل انجیلی به پیش روید.

جهت اطلاع از انواع تور گردشگری داخلی  و قیمت و زمان آنها با مشاورین آژانس هواپیمایی خورشید جهان تماس بگیرید.